Sälj med oss - din lokala mäklare i Halmstad
Varje steg i säljprocessen håller hög kvalitet för att ge dig bästa förutsättningar att hitta rätt köpare till din bostad.
När du säljer din villa, fritidshus eller bostadsrätt via oss får du tillgång till 30 års trygg erfarenhet, men också ett ovanligt stort engagemang i din bostadsaffär. Vi hjälper dig med alla förberedelser inför försäljningen. När du är redo sätter vi igång.
Läs mer här om hur säljprocessen ser ut hos oss.
Boka en kostnadsfri värdering av din bostad och få mer information om din bostads värde och hur vi kan hjälpa dig på bästa sätt.
Med ett inledande möte går vi gemensamt igenom bostaden och försäljningsprocessens olika steg. Vi stämmer av dina förväntningar på försäljningen och hur snart du vill sälja. Vi gör en värdering utifrån våra erfarenheter, marknadsläget och tidigare försäljningsstatistik i området. Värderingen är kostnadsfri oavsett om du anlitar oss för en försäljning eller inte.
Innan vi påbörjar försäljningsprocessen måste vi, enligt lag, skriva ett uppdragsavtal mellan mäklaren och dig som säljare, detta kallas för förmedlingsuppdrag. I förmedlingsuppdraget anges villkoren för uppdraget så som vad mäklaren åtar sig, vilkset ansvar som åligger dig som säljare mm. Här specificeras även den ersättningsnivå (provision) som vi kommer överens om.
Goda förberedelser ger en bra kvalitét på försäljningsprocessen så vi är mycket noga med att samla in all information om bostaden och hanterar faktauppgifter om bostaden. Det är allt från planlösning till att hämta information från myndigheter, låneinstitut, bostadsrättsföreningar mm.
Vårt gemensamma mål är att skapa allra bästa förutsättningar för att din affär ska bli så lyckad som möjligt. Vi fotograferar ditt hem som visar din bostad från sin bästa sida och en bostadsbeskrivning tas fram.
Vi anpassar marknadsföringen efter din bostad och skapar en individuell marknadsplan. Vi vill att så många som möjligt ska få upp ögonen för just din bostad och börjar med att matcha bostaden mot vårt spekulantregister. Din bostad annonserar vi bl.a. på Hemnet, på vår hemsida, Boneo och Booli. Bostaden kommer även att synas i de kanaler som du har valt i marknadsplanen, tex. sociala medier.
Vi lägger gemensamt upp en plan för vilken eller vilka typer av visningar det ska vara såsom bokad visning, kvälls- eller helgvisning. Hur många visningar som behövs varierar och ofta beroende på typ av bostad och efterfrågan. Normalt hålls två allmänna visningar men ibland behövs fler. Vår ambition är att visa bostaden till dess att den är såld och tills vi har nått ut till hela marknaden.
Efter visningen kontaktar vi alla som anmält sig som spekulanter för att stämma av om de har några frågor, hur de känner för bostaden och om de vill lägga ett bud. Ibland inkommer ett bra bud redan med en gång, och då kan du acceptera detta utan vidare budgivning. Ibland finns bara en budgivare och då kan det bli en förhandling mellan säljare och budgivare. Att komma ihåg är att det alltid är du som säljare som bestämmer till vem och till vilket pris du vill sälja. Budgivningen måste dokumenteras, och en budgivningslista skall upprättas efter försäljningen. Både köpare och säljare få tillgång till denna budlista vid kontraktsskrivning.
När budgivningen är avslutad upprättar vi ett avtal som undertecknas av dig och köparen. Avtalet binder parterna till varandra. När kontraktet är undertecknat skall handpenning erläggas, i regel 10%. Denna handpenning betalas först till mäklarens s.k. klientmedelskonto, så att mäklaren kan säkerställa att handpenningen erlagts. Finns inga villkor för kontraktets fullbordan, överförs handpenningen omedelbart till säljaren. Finns det villkor som måste var uppfyllda innan kontraktet är bindande deponeras handpenningen på mäklarens klientmedelskonto.
Vi hjälper dig gärna med den kommande reavinstberäkningen som följer efter försäljningen.
På tillträdesdagen träffas mäklare, säljare och köpare på köparens bank eller vårt kontor. Den slutliga köpeskillingen erläggs och nycklar överlämnas. I samband med tillträdet skall de lån som belastar fastigheten lösas. Din mäklare tar hand om allt detta, och sköter all kontakt med bankerna så att alla parter kan känna sig trygga.
När tillträdet är genomfört skall lagfart sökas för den nya ägaren. Detta görs av köparens bank eller av fastighetsmäklaren.
På tillträdesdagen ska bostaden skall vara helt tömd och slutstädad.